Primele mele nuci au fost patru “Gemini” (un set !) fabricate in DDR, pe care le-am cumparat prin 1986 de la niste cataratori nemti intalniti in Costila. Erau cam rudimentare – niste trunchiuri de piramida din aluminiu cu cate doua gauri prin care trebuia sa legi niste bucle de cordelina – dar erau nuci “de firma” si le-am folosit cu mandrie si incredere prin mai toate traseele pe care le-am urcat in urmatorii ani (desigur, alaturi de celelalte nuci pe care mi le “fabricasem” singur intr-un garaj, din bucati de aluminiu pilite si gaurite).

Trad rackDe atunci (dar mai ales in ultimii zece ani) am folosit nuci fabricate de Kong, Cassin, Camp, Rock Empire, Wild Country si Black Diamond, pe care le-am tot schimbat in cautarea unui model care sa ma satisfaca pe deplin. La unele nu-mi placeau unghiurile sau dimensiunile, la altele cablul era prea flexibil sau prea rigid, unele nuci nu erau colorate si imi era greu sa aleg rapid marimea necesara doar apreciind-o din priviri…

In cele din urma, acum vreo sapte ani am cumparat dintr-un magazin din Sofia (pe vremea aceea, in Romania inca nu importa nimeni asa ceva) un set de Wallnuts, fabricate de firma galeza DMM. Asa am descoperit “nucile perfecte”, care de atunci au fost nelipsite de pe hamul meu in toate traseele de trad pe care le-am parcurs (in fotografia alaturata – Varassova, Grecia 2008 – nucile erau inca destul de noi, acum culoarea lor este ceva mai stearsa…).

P1060929Un set complet de nuci Wallnuts cuprinde 11 marimi care sunt anodizate in culori diferite pentru a facilita alegerea lor si care acopera dimensiuni de fisuri de la 7 la 37 mm. Marimile de la 1 la 3 sunt garantate pentru 7, 9 si respectiv 11 kN, iar toate celelalte rezista la forte de 12 kN, adica suficient pentru a opri orice cadere din catararea libera (desigur, cu conditia sa fie montate corect, in roca solida).

Marimile de la 1 la 6 au sectiune plina, in timp ce marimile de la 7 la 11 sunt confectionate din profile extrudate care sunt foarte usoare si rezistente. Totusi, trebuie sa recunoastem ca aceste caracteristici sunt destul de frecvente si la modelele celorlalti fabricanti, insa ceea ce departajeaza net Wallnuts de toate celelalte nuci de pe piata este geometria lor foarte elaborata. In plus, dupa ce folosesti modelul de cateva ori incepi sa observi si alte detalii subtile care le ofera acestor nuci versatilitate, stabilitate si usurinta si rapiditate in montare.

P1060928Multe modele de nuci au fete curbate (de fapt acesta este standardul actual), dar la Wallnuts exista in plus cate un canal cilindric pe fiecare dintre cele doua fete principale ale corpului nucii (imaginea din dreapta). Utilitatea acestui detaliu constructiv devine evidenta in fisurile cu forme neregulate din calcar sau din conglomerat, unde odata ce ai potrivit acest canal peste o proeminenta de pe peretele fisurii, nuca devine mult mai putin sensibila la miscarile corzii sau la tractiunea spre exteriorul fisurii.

(Un asemenea canal exista si la nucile italienilor de la Climbing Technology, dar prin felul in care este frezat, acesta devine mai mult un detaliu cosmetic, decat unul functional, iar dupa parerea mea singurul lui efect este reducerea – nedorita ! – a suprafetei de contact a nucii cu peretii fisurii).

Am convingerea ca in cazul nucilor, fiecare detaliu conteaza: curbura fetelor, unghiurile, anumite muchii ingrosate, pozitia gaurilor pentru cablu, aliajul din care sunt confectionate etc. iar la Wallnuts, toate acestea sunt atent proiectate. Spun asta pentru ca nu stiu cum se face, dar geometria nucilor Wallnuts este intotdeauna foarte potrivita cu formele fisurilor pe care le intalnesc in traseele pe care ma catar, in timp ce alte modele nu par sa functioneze la fel de bine.

De exemplu, mai demult am avut si un set de Stoppers de la Black Diamond – modelul preferat de majoritatea cataratorilor americani – si nu mi-a placut absolut deloc cum stateau in fisuri. M-am gandit ca au fost concepute mai mult pentru granitul american si ca nu se potrivesc pentru stanca de la noi si in final le-am vandut, dar acum cred ca pur si simplu era ceva in neregula cu design-ul lor, din moment ce nucile Wallnuts au functionat fara cusur indiferent de tipul de roca in care le-am montat: granitul din falezele marine din Cornwall, U.K., gneiss-ul din Valle del Orco, in Italia, calcarul din Grecia, Bulgaria sau Romania sau conglomeratul din Bucegi.

Detaliile subtile ale sectiunii fac toata diferenta. De la stanga la dreapta o nuca Wild Country Rock, un DMM Wallnut si un Black Diamond Stopper
Detaliile subtile ale sectiunii fac toata diferenta.
De la stanga la dreapta o nuca Wild Country Rock, un DMM Wallnut si un Black Diamond Stopper

 

Fetele laterale aSectiunea transversalale nucilor Wallnuts sunt plane, dar formeaza  intre ele un unghi de cateva grade (sunt “offset”, adica sectiunea transversala a nucii este trapezoidala), ceea ce inseamna ca nuca poate fi folosita in siguranta in pozitie laterala in fisuri care se deschid usor spre exterior. O alta caracteristica benefica a acestor nuci este ca fetele principale sunt mai late decat cele laterale ceea ce permite montarea lor in fisuri (sau alveole) care se deschid spre interior, prin introducerea nucii in pozitie normala, rotirea ei cu 90 de grade in interiorul amplasamentului si impanarea ei in pozitie transversala.

Acest detaliu poate parea nesemnificativ, dar incearca sa faci asta cu o nuca “Rock on Wire” de la Wild Country (cea din stanga din imaginea alaturata), care are sectiunea aproape patrata, si mai vorbim dupa aceea. In plus, felul ingenios in care au fost alese dimensiunile nucilor face ca intr-un set sa ai cate doua nuci care se pot monta in aceeasi dimensiune de fisura: una in pozitie normala si una transversal. De exemplu, latimea nucii #5 (pozitia transversala) este egala cu grosimea nucii #7 (pozitia normala) si la fel stau lucrurile si pentru marimile 6 si 8, 7 si 9, 8 si 10 si 9 si 11, iar aceasta caracteristica reprezinta un avantaj enorm atunci cand ai montat deja mai jos nuca de care ai avea mare nevoie in pozitia actuala si trebuie sa te descurci cu ce ti-a mai ramas pe ham.

Una peste alta, concluzia este ca dintre toate nucile pe care le-am folosit pana acum, modelul Wallnuts de la DMM este cel mai aproape de perfectiune, asa ca, daca ar fi sa-ti cumperi doar un singur set de nuci, parerea mea este ca ar trebui sa le alegi pe acestea (si aceasta a fost recomandarea pe care le-am facut-o tuturor participantilor de la cursurile mele de catarare traditionala).

Si aici ajungem la alta problema spinoasa: de unde sa-ti procuri nucile Wallnuts ?

Pana acum vreo doi ani ti-as fi spus sa ti le comanzi de la magazinele on-line din Anglia, dar in ultimul timp, taxele postale au crescut foarte mult (in bani romanesti, undeva intre 80 si 120 lei pentru un colet de pana la 2 kg) si nu mai merita. In prezent, cea mai buna solutie este sa apelezi la Climbing Shop, unicul importator de echipament DMM din Romania, care are si un magazin on-line cu niste conditii de livrare prin curier foarte avantajoase.

Daca vei considera ca pe langa Wallnuts mai ai nevoie de inca un set de nuci (iar asta o sa se intample oricum mai devreme sau mai tarziu), sfatul meu este ca acestea sa fie Alloy Offsets, tot de la DMM, dar despre acestea iti voi povesti in articolul urmator.


La final, vreau sa clarific un lucru: cu ajutorul magazinului Climbing Shop, firma DMM ma sponsorizeaza cu anumite piese de echipament pentru promovarea brandului si ma bucur pentru oportunitatea asta, pentru ca folosesc de multa vreme echipament fabricat de ei, iar pana acum am recomandat echipamentul de la DMM tuturor celor care mi-au cerut sfatul (participantii de la cursurile mele de trad stiu asta).

Totusi, daca anumite “reviews” vor parea prea elogioase, trebuie sa stiti ca asta nu se va datora unor obligatii pe care le-as avea fata de sponsor, ci convingerilor mele ca echipamentul respectiv chiar este excelent si merita sa fie recomandat tuturor celor care vor sa foloseasca materiale de calitate. In cazul de fata, nucile Wallnuts nici macar nu mi-au fost furnizate de catre DMM, ci, asa cum am scris mai sus, le-am cumparat din banii mei acum vreo sapte ani, le folosesc continuu de atunci si am scris despre ele pentru ca intr-adevar sunt convins ca sunt cele mai bune nuci din lume.

