In urma discutiilor dintre asociatiile de cataratori din Bulgaria si autoritati, s-a stabilit o restrictie sezoniera a catararii intre 1 aprilie si 30 iunie pentru intreaga zona din dreapta manastirii Sv. Troitsa (adica sectoarele Diedrele, G si H) pentru ocrotirea pasarilor care au cuiburi in zona.
In tot restul anului catararea este permisa fara restrictii.

Traseele de trad din faleza  Sv. Troitsa Sud (sectoarele: Diedrele, G si H)

ACCES: Din parcarea manastirii Sv. Troitsa se merge spre manastire pe drumul asfaltat (care este inchis cu o bariera) iar dupa izvor se urca la dreapta pe o poteca. La prima bifurcatie a potecii se urca spre stanga prin padure, iar in zona in care poteca ajunge la baza stancilor se afla cele trei trasee din sectorul Diedrelor. De aici, poteca merge in continuare pe la baza peretilor pana la sectorul G-trad, apoi se trece pe sub surplomba fostului sector G-sport (ancorele chimice din trasee au fost taiate de un ONG ecologist), dupa care urmeaza sectorul H.accessectg

Toate traseelor trad din sectoarele G si H au topuri cu lant sau cu doua ancore cu urechi cu inel, traseele sunt in conditii bune, iar numele unora dintre ele este scris la baza cu marker (pentru orientare).

Pentru cotarea conditiilor de asigurare si a expunerii din traseele din acest topo am folosit scala italiana de apreciere a riscului pe care am propus-o  in articolul: cotarea traseelor de trad din Romania.

Sectorul G – trad

(Click pentru fotografiile cu rezolutie mare ale peretilor)

Sectorul G trad

• The Horror Crack 6a+ R2, 37 m. Fisura de la intrare are aspect friabil, dar permite catararea cu chei de mana si de picior si montarea catorva hex-uri. Dupa tavanul aflat la cca. 15 m roca devine foarte solida.
  • Thunderbolt 6a+ R2, 35 m (atentie la dirijarea corzii dupa traversarea pe sub tavan astfel incat sa nu se blocheze in fisura sau din cauza frecarii pe buza tavanului !)
  • Thunderbolt Direct 6b R2, 35 m (varianta la Thunderbolt prin dreapta tavanului)
  • The Dirty Crack 5c R3, 35 m – catararea este destul de usoara, dar pe alocuri este greu de protejat (de unde si cotatia R3)
  • Honey Hunter 6b R2, 35 m – Probabil cel mai frumos traseu din sectorul G
  • The Bat Crack 6a+ R2, 35 m (intrarea este usor friabila, dar sunt suficiente posibilitati pentru montarea de nuci mici)
  • Red Head 6a R1, 35 m – Traseul incepe pe un jgheab vertical larg, apoi se urmeaza fisura evidenta pana la top.

Atentie, pentru coborarea din traseele din sectorul G este nevoie de o coarda de 70 m (80 m pentru Horror Crack) sau de doua semicorzi. Altfel, se poate urca si cap-secund, se iese deasupra falezei, apoi se poate face un rapel mai scurt (25-30 m) de la topul unuia dintre traseele Hole in the Sky sau The Hidden Corner sau se poate merge spre dreapta pana unde se poate cobori spre poteca de la baza falezei.

Sectorul H

Sector H trad

• Plan A (proiect) 6c+ R3, 30 m
  • Plan B 6b R2, 30m (la copacul crescut in hornul de la intrare se traverseaza dreapta cca. 5 m pentru a prinde un sistem de fisuri care conduce la o fisura oblica spre stanga. Dupa parcurgerea ei se continua in sus catre topul comun cu Plan A)
  • Diagon Alley 6a+ R2, 30 m (intrarea este comuna cu American Beauty, iar de la prima protectie se traverseaza oblic stanga catre o fisura verticala. Din nisa de deasupra tavanului, unde se intalneste tr. American Beauty, se continua catre stanga)
  • American Beauty 6a+ R2, 30 m. Se urca diedrul evident, iar din nisa de deasupra tavanului se continua catre dreapta.
  • Pathfinder 6a+ R2, 20 m Dupa fisura initiala se parcurge o zona mai framantata pana in locul in care se poate traversa spre dreapta pe fata (miscarea se poate proteja cu o nuca micro sau un BallNut),  apoi in sus catre fisura finala.
  • Hole in the Sky 6a R1, 20 m. Se urca diedrul evident din dreapta, catre fisura din dreapta tavanului.
    Pathfinder si Hole in the Sky incep la 7-8 m deasupra potecii, de pe un mare bolovan aflat intre tr. American Beauty si Scorpion Crack, pe care se urca prin partea stanga.
  • Scorpion Crack 6a+ R2, 25 m (am asigurat crux-ul cu un Big Bro #3 – probabil ca fara acesta, pasajul este R3)
  • The Fossil Crack 5c R2, 25 m – Intrarea pare usor friabila, dar poate fi protejata cu un DMM Offset (daca esti atent…)
  • Hide and Seek 6b R3, 25 m – crux-ul se urca cu protectia la picioare (de unde si cotatia R3)
  • The Corney Chimner 6a+ R2, 25 m – pe hornul-diedru ar fi utile doua friend-uri echiv. #4 BD sau macar unul la inceput si un hex mare (#4 Torque DMM) ceva mai sus.
  • The Hidden Corner 6a R2, 25 m
  • The Direct Crack 6a R2, 25 m
    Cele doua trasee au intrare comuna, iar dupa fisura ingusta din prima jumatate (friend-uri mici) se separa: HC spre stanga si in sus pe diedru, iar DC in sus, apoi pe fisura larga din dreapta (friend #4)
plan ABC
Traseele Plan B, Diagon Alley si American Beauty – sectorul H
Hole routes
Traseele Pathfinder si Hole in the Sky incep la 6-7 m deasupra potecii, de pe un bolovan aflat cam la jumatate intre traseele American Beauty si Scorpion Crack
Partea superioara a traseelor „The Hidden Corner” (stanga) si „The Direct Crack” (fisura larga din dreapta)

Sectorul Diedrelor

the-corners

• The Yellow Corner, 6a R1, 25 m (traseul este mult mai usor decat pare…)
  • Totem Corner, 6b R1, 45 m – Un diedru excelent, apoi catarare pe fisuri. Pentru ca traseul este destul de lung, am montat o ancora de rapel (nu de regrupare !) la jumatate, pentru ca la coborare sa se poata face doua rapeluri cu o coarda de 60 m.
  • The Open Book (6a R1, 15 m) este un diedru perfect , dar din pacate este destul de scurt. Cordelina (cu maillon) pe care am lasat-o la prima ascensiune pe post de top la copacul de deasupra traseului a fost dublata recent (nov 2018), dar este bine să ai la tine materiale cu care să o înlocuiești.

Ultimele trasee pe care le-am urcat in acest sector se desfasoara pe niste fisuri aflate la cca. 60 m mai la sud (dreapta) de diedre.

• The Left Crack, 6a (poate 6a+?) R2, 25 m. Traseul incepe pe una dintre cele doua fisuri care converg spre un prag aflat la vreo 8-10 m (cea din stanga este putin mai dificila).
  • The Right Crack (6a R1, 25 m) urca paralel cu primul traseu, la cca. 3 m in dreapta acestuia. Cele doua trasee au top comun (doua ancore mecanice Fixe cu lant).
  • The Fallen Angel 6b R1, 35 m, este linia cea mai din dreapta si este cea mai interesanta dintre cele trei: catarare sustinuta pe fisuri cu protectii bune. Traseul se numeste asa pentru ca in seara zilei in care am descoperit si curatat fisura (4 noiembrie) am aflat ca Rudi, un bun prieten de-al meu, tocmai murise intr-un accident de BASE jumping…

yellow

Intrarea in traseul The Yellow Corner (6a, 25 m)

Diedrul initial
Diedrul de la inceputul traseului Totem Corner 6b, 45 m
Traseul Open Book, 6a+, 15 m, trad
Pe cele doua fisuri din stanga se intra in The Left Crack, iar pe cea din dreapta in The Right Crack
falen
Intrarea in traseul „The Falen Angel” 6b, 35 m

Trasee trad din Sv. Troitsa Nord – Veliko Tarnovo

Anii trecuti am mai urcat cateva trasee de trad interesante in partea stanga (nord) a falezei Sv. Troitsa (in stanga manastirii). Acestea pot fi gasite luand ca reper traseele de escalada invecinate, care sunt marcate pe fotografii.

BayAzidWeb
Tr. Bay Azid , 6a+ (poate 6b?) R2 incepe in stanga tr. Bay Ali si are un top cu doua urechi cu inel.

Pickpocket

trad-SvTroitsa
Traseul galben intersecteaza un traseu de escalada si se termina in stanga, la topul acestuia, iar traseul rosu se termina la o ancora (pe care am dublat-o) din tr. Sv, Troitsa

Pe langa acestea, mai pot fi urcate cu protectii mobile si unele dintre traseele „sport” echipate cu ancore chimice din falezele din stanga manastirii (eu am urcat: Nachalo si Dulferata in sect. A, cateva trasee din sect. B, K2 in sect. D, Tsepkata si Iskusenie in sect. E, Bay Ali si Sv. Ap. Petar in sect. F).