La inceputul lunii mai am primit de la Viorel Ene, proprietarul magazinului Climbing Shop, unicul distribuitor DMM din Romania, noul dispozitiv de asigurare Pivot care tocmai fusese scos pe piata de DMM Wales.

Am echipat dispozitivul cu carabiniere Grivel Twin Gate pe care le-am cumparat de la magazinul Gorgona din Veliko Tarnovo (pentru ca ideea celor doua clapete opuse mi s-a parut geniala) si am inceput sa-l folosesc in paralel cu vechiul meu ATC Guide (Black Diamond) pentru a compara cele doua modele.

DMM Pivot (stanga) alaturi de Black Diamond ATC Guide
DMM Pivot (stanga) alaturi de Black Diamond ATC Guide

ATC Guide devenise dispozitivul meu preferat dupa ce a inlocuit Petzl Reverso, fata de care am considerat ca functiona mult mai bine, dar in comparatia cu DMM Pivot “a pierdut la puncte”, asa ca dupa cateva ture a fost aruncat in cutia cu “scule de rezerva” iar Pivot i-a luat locul pe ham in toate traseele pe care le-am urcat de atunci.

Regrupare intr-un traseu din Envers des Aguilles, Chamonix
Regrupare intr-un traseu din Envers des Aguilles, Chamonix
Regruparea finala din traseul Cocher Cochon, Aguilles Rouges, Chamonix
Regruparea finala din traseul Cocher Cochon, Aguilles Rouges, Chamonix

Primul lucru care se observa atunci cand compari cele doua modele este finisajul deosebit al dispozitivului fabricat de DMM si forma foarte elaborata a acestuia, obtinuta prin forjare la cald. Datorita acestei forme, prin care se elimina zonele de metal care nu sunt solicitate, Pivot este mai usor cu 16 g decat dispozitivul de la Black Diamond.

Ambele dispozitive sunt prevazute cu o ureche suplimentara (fata de dispozitivele “cosulet” simple) astfel incat sa poata fi folosite pentru filarea secunzilor in modul “autoblocare” in traseele de mai multe lungimi de coarda, care de multe ori necesita protectii mobile (din aceasta cauza, am publicat recenzia pe blogul “Catararea curata”).

Urmatoarea diferenta evidenta este urechea prin care dispozitivul se conecteaza la ancora de regrupare in modul “autoblocare”, folosit pentru filarea secundului. In timp ce la toate dispozitivele similare de pe piata aceasta ureche este fixa, DMM a folosit solutia unei urechi articulate, care are rolul de a micsora bratul de parghie in cazul in care dispozitivul trebuie folosit pentru coborarea a secundului. Dealtfel, de aici vine si numele dispozitivului, care atunci cand este folosit in acest fel, “pivot”-eaza in jurul articulatiei respective cu ajutorul unei carabiniere conectate in gaura prevazuta special in acest scop, slabind coarda in mod controlat.

Mod “autoblocare” cu coarda simpla Tendon Master 9,7 mm (Paklenica, Croatia)

Pentru ca urechea articulata ajunge sa fie singura legatura cu planeta a secundului in cazul unei caderi, am cautat informatii despre rezistenta acesteia, dar pe site-ul DMM nu am gasit nimic… Le-am trimis un mail si raspunsul primit de la Simon Marsh, unul dintre inginerii firmei DMM, a fost linistitor: “The Pivot guide mode anchor connection point is rated to a minimum of 16kN” !

Pivot are fantele pentru corzi vizibil mai inguste, ceea ce face sa poata fi folosit pe corzi cu diametru incepand de la 7.3 mm (fata de 7.7 mm la ATC Guide). Din aceasta cauza Pivot franeaza ceva mai bine pe corzile mele decat dispozitivul de la Black Diamond in cazul asigurarii capului de coarda (dar din precautie, pentru semicorzi folosesc in continuare manusi pentru filat !), totusi datorita unghiurilor in care sunt dirijate corzile, efortul necesar pentru manevrarea acestora in modul “autoblocare” (folosit pentru asigurarea secundului) este mult mai mic, atat pentru corzi simple cat si pentru semicorzi.

DMM Pivot folosit pentru asigurarea secundului cu semicorzi Mammut Genesis de 8.5 mm, in Envers des Aguilles, Chamonix
DMM Pivot folosit pentru asigurarea secundului cu semicorzi Mammut Genesis de 8.5 mm, in Envers des Aguilles, Chamonix

De asemenea, franarea la rapel a fost foarte buna cu toate corzile folosite: Beal Ice Line de 8.1 mm, Mammut Genesis de 8.5 mm (pentru ambele tipuri de semicorzi am folosit manusi), Edelrid Heron de 9.8 mm (pe care am folosit-o si intr-un singur fir) sau Tendon Master 9.7 mm.

Primul rapel dintr-o lunga serie pentru coborarea inapoi pe ghetarul Trelaporte in Envers des Aguilles, Chamonix
Primul rapel dintr-o lunga serie pentru coborarea inapoi pe ghetarul Trelaporte in Envers des Aguilles, Chamonix
Pregatirea pentru rapel: manusi si autoasigurare cu nod autoblocant.
Pregatirea pentru rapel: manusi si autoasigurare cu nod autoblocant.

Un alt amanunt pe care l-am observat de curand a fost durabilitatea neasteptata a finisajului folosit pentru Pivot: dupa mai bine de o suta de lungimi de coarda si foarte multe rapeluri, anodizarea din zonele de contact cu corzile arata foarte putine urme de uzura, in timp ce la Reverso si la ATC Guide “vopseaua” din fantele pentru corzi a disparut complet inca de la primele trasee.

Filmul de prezentare al dispozitivului Pivot realizat de DMM:

