Pai cum ar fi fost ca tocmai de 1 Mai sa ratez ocazia sa muncesc la curatarea unor trasee noi de trad ?!

Unde ?! Cum adica unde ? La Veliko Tarnovo, desigur, pe faleza din dreapta manastirii Sveta Troitsa, pe care bulgarii au lasat-o “necatarata” si pe care am inceput eu sa o transform intr-o zona de catarare traditionala curata !

Sambata dimineata am urcat iar (singur, ca de obicei…) la sectorul G in cautare de noi linii “de trad” si mi-a atras atentia un diedru aflat la vreo 5 m in dreapta traseului “The Fossil Crack”. Intrarea este pe o fisura in stanca solida, dar mai sus apare o banda friabila, iar pe diedrul care urmeaza este cam multa vegetatie…

Ma duc deasupra (pe poteca, “prin spate”) si montez o coarda fixa, ancorata de o tufa si de o clepsidra solida si fac o mansa solo, sa aflu daca merita osteneala sa curat linia respectiva.

(Aici poate ar trebui sa explic ce inseamna “mansa solo”: ma catar pe langa o coarda fixa, amarata “de sus” avand ca asigurare un Petzl Mini Traxion dublat cu un Petzl Basic ca back-up, ambele fiind prinse cu carabiniere cu siguranta pe bucla de asigurare de pe ham)

Ei bine, MERITA ! Linia este foarte frumoasa, are cateva miscari destul de angajate, dar cred ca ofera posibilitati de asigurare suficiente. Nu stiu cum o sa se numeasca noul traseu, asta depinde de inspiratia de moment pe care o voi avea atunci cand o sa-l urc cap. Mai fac inca o mansa, inarmat cu un levier pentru dislocarea bolovanilor instabili (destul de multi si de mari !) si cu o perie “de dusumele” pentru lichenii de pe prize si in final treseul devine “catarabil”.

Actualizare In iunie am montat un top pentru linia respectiva si am urcat traseul, care se numeste “Hide & Seek” si are cam 25 m. Miscarile mi s-au parut cam de 6b, dar posibilitatile de asigurare nu sunt chiar stralucite: pasii mai grei se fac ori la ceva distanta de protectii bune, ori deasupra unor protectii de dimensiuni mici, sau montate in stanca de calitate indoielnica. Cu toate acestea, catararea este foarte frumoasa!

Traseul Hide & Seek, 6b R, 25 m
Traseul Hide & Seek, 6b R, 25 m

Mai la vale, spre manastire, mai vazusem o linie interesanta, dar problema era sa identific pe sus, punctul care corespundea liniei vazute de jos… Imi facusem eu “lectiile” de acasa, adica aveam o poza a falezei pe care marcasem cateva repere, dar de pe pasunea de deasupra, lucrurile nu mai semanau cu poza.

Am gasit ceea ce credeam eu ca este iesirea unui posibil traseu, am facut un rapel dupa doi pomisori egalizati cu o bucla de chinga si odata ajuns la baza falezei… am constatat ca ma aflu la vreo 30 m in stanga locului in care as fi vrut sa ajung. Dupa o mansa solo foarte interesanta (pacat ca primii 10-15 m sunt atat de friabili, continuarea este excelenta, dar un eventual traseu nu are “intrare” – poate doar daca daram tot ce se rupe ?!) ajung iar deasupra falezei si mut coarda mult mai spre dreapta, la unica tufa care ofera un amaraj cat de cat acceptabil.

Cobor in rapel, montand cateva protectii din Poliplan inchise cu banda Velcro acolo unde coarda se freaca de muchii (am o firma de alpinism industrial, asa ca stiu bine cum sta treaba cu protejarea corzii !) si ajung in fine acolo unde vroiam: un diedru superb, cu un tavan care se anunta foarte dificil.

Plec din nou in sus in mansa solo (inarmat din nou cu uneltele pentru curatat traseul) si ajung la top extaziat ! Traseul “se leaga” asa cum trebuie, tavanul din prima treima poate fi trecut (cam F6b, cu protectii destul de bune) iar partea de traseu care nu se vedea de jos este foarte frumoasa: un diedru cu prize si asigurari bune, pe care se afla o coloana formata din bolovani suprapusi (par stabili, am calcat pe ei, dar n-as trage de prize in afara fara sa strang din… dinti), apoi un al doilea crux la un alt tavan care se trece prin dreapta cu cateva miscari destul de acrobatice.

Diedrul de la inceputul traseului
Diedrul de la inceputul traseului
Continuarea de peste tavan
Continuarea de peste tavan
Zona superioara a traseului, cu un nou crux la trecerea peste un tavan
Zona superioara a traseului, cu un nou crux la trecerea peste tavanul negru de la capatul fisurii

Traseul are vreo 50 m, asa ca ma gandesc sa-i montez nu doar un un top, ci si o ancora intermediara de rapel, care la o adica poate fi folosita si pentru regrupare sau eventual ca top intermediar.

La vreo 10 m in stanga noii linii se mai afla un diedru foarte frumos (si curat, lucru rar pe faleza asta !), care promite niste miscari interesante la trecerea tavanului care il bareaza, apoi pare sa continue pe niste fisuri pana la marginea de sus a falezei. Dar asta va fi data viitoare cand voi mai avea timp sa merg acolo…

O alta posibila linie de trad
O alta posibila linie de trad: the Yellow Corner

Dupa ce voi fi urcat si diedrul asta, numarul traseelor de catarare traditionala curata din dreapta manastirii Sveta Troitsa va ajunge la 12, iar daca adunam si celelalte 5 trasee cu protectii mobile pe care le-am urcat in premiera pe faleza din stanga manastirii, putem considera ca Veliko nu mai este este doar o zona de escalada sportiva, ci incepe sa devina o destinatie interesanta si pentru cei care prefera catararea traditionala curata.

