Profitand de vremea neobisnuit de calda din primavara, am inceput dezvoltarea unei noi zone de catarare trad aflata in apropierea surplombei pe care sunt traseele de escalada din sectorul G al falezei Sveta Troitsa din Veliko Tarnovo. Pentru moment, in aceasta zona am urcat sase trasee de catarare traditionala cu dificultati intre F 5c si 6b pe peretele din stanga si inca trei pe cel din dreapta surplombei cu trasee echipate, dar si pe restul falezei din dreapta manastirii exista potential pentru asemenea linii, asa ca… mi-am gasit o jucarie noua !

Accesul la trasee este foarte simplu: din parcare se continua pe drumul asfaltat, dincolo de bariera, apoi de la izvorul aflat in apropierea portii manastirii se urca spre dreapta, pe o poteca marcata, care dupa un timp ajunge la baza peretelui, pe unde continua pana la capatul falezei.

AccesSectG

Toate traseele se desfasoara pe linii logice, in general pe diedre sau fisuri clare si sunt echipate cu cate o ancora de rapel formata din cate doua spituri cu inel, o ancora chimica si un spit cu inel sau un top cu lant Fixe.

Asigurarea se face integral cu protectii mobile (eu am folosit nuci Wallnuts, Brass si Alloy Offsets si hexuri Torque Nuts – toate de la DMM – un set de Metolius Master Cams si cateva Wild Country Helium Friends (marimile #2 – 4)

Singurele protectii fixe din noile trasee sunt spiturile cu inel pe care le-am montat la topuri
Singurele protectii fixe din noile trasee sunt spiturile cu inel pe care le-am montat la topuri

Datorita rocii friabile din prima treime a peretelui si a pamantului si vegetatiei din fisuri, inainte de a urca traseele a fost necesar sa le curat de sus in jos, in rapel (cateva zile de munca !), dar acum catararea pe liniile respective este mult mai placuta si mai sigura, pericolul de rupere a prizelor din zona inferioara a traseelor este mult mai mic, iar protectiile se monteaza mai usor in fisurile gata curatate.

Peretele din stanga traseelor de escalada

Toate traseele au cca. 35 m inaltime (coarda de 70 m !)

G - stanga

1) Thunderbolt (6a+) – Traseul incepe pe un diedru cu aspect friabil (dar dupa curatarea lui nu cred ca se mai rup prize…) iar dupa trecerea unei surplombe urmareste fisurile care duc sub un tavan destul de mare (Pe prima jumatate a traseului ar putea fi utile mai multe hex-uri mari). Se traverseaza la stanga pe sub tavan (imediat dupa traversare, eu am montat o protectie directionala – un friend echipat cu o carabiniera DMM Revolver –  ca sa impiedic coarda sa se intepeneasca in fisura de sub tavan), apoi se urmeaza un diedru pana la top.

De sub tavan, se poate iesi si direct in sus, prin dreapta, pe o linia ceva mai dificila (6b), la capatul careia am mai montat inca un top. Varianta se numeste “Thunderbolt Direct”

Thunderbolt

2) The Dirty Crack (5c, poate 6a ?) – O fisura continua, usor inclinata spre stanga, la inceputul careia se afla un copac crescut direct din fisura. Atentie, roca este putin cam friabila atat la inceputul traseului cat si in cateva pasaje de pe parcursul lui.

3) Honey Hunter (6b – poate 6a+ ?) – Dupa intrarea pe o fata care ofera plasamente bune pentru cateva nuci, se urmeaza un horn ingust, apoi un sistem de fisuri paralele pana la top. In treimea superioara a traseului pe fisura din dreapta se afla un cuib de albine salbatice, dar acesta se ocoleste prin stanga, iar pana acum, albinele nu s-au dovedit agresive.

4) Bat Crack (6a+) – Traseul urmeaza o succesiune de fisuri si diedre verticale care ofera cateva pasaje tehnice foarte frumoase, cu plasamente foarte bune pentru nuci DMM Offset (eu am folosit doua seturi…). De asemenea, in portiunea de la inceput ar putea fi utile cateva nuci micro.

5) Red Head (6a) – Dupa parcurgerea unui diedru usor surplombat se urmeaza pana la top o fisura continua care permite catararea cu chei de maini si de picioare. (Traseul se numeste Red Head dupa culoarea pe care o avea scalpul meu dupa ce m-am ridicat cu capul direct intr-un colt ascutit atunci cand curatam traseul – tocmai atunci cand mi-am uitat casca in masina…)

Peretele din dreapta sectorului de escalada

(traseele au 25 – 30 m inaltime)

G - dreapta
1) American Beauty (6a+, 30 de metri) incepe la vreo 10 m de hornul care margineste spre dreapta zona cu trasee de escalada din sectorul G si urmeaza un diedru destul de clar barat de un tavan care se trece pe fisura din dreapta. Surplomba aflata dupa tavan se poate depasi atat prin stanga cat si prin dreapta, pe fisuri de dificultate similara, de la capatul carora se poate ajunge cu usurinta la topul cu doua spituri cu inel.

Traseul este foarte frumos, dar are aceeasi problema ca si celelalte linii din zona: posibilitatile de asigurare din primii 5-6 m sunt foarte sarace. Pentru restul traseului insa, eu am gasit plasamente pentru vreo doua hex-uri, cateva friend-uri si cateva nuci, care s-au dovedit suficiente.

AmBty
Traseul American Beauty

2) Scorpion (6a+, 25 m) se desfasoara pe o fisura larga cu cateva pasaje surplombate, care ridica niste probleme foarte interesante, atat din punct de vedere al catararii, cat si al montarii asigurarilor. Eu am folosit cateva bucle pentru pietrele incastrate, DMM Torque Nut #2, vreo doua nuci DMM Offset si… Big Bros #2, 3 si 4 !

Probabil ca de primul si de ultimul dintre Big Bros te-ai putea dispensa, dar inainte de crux ai nevoie de #3 (verde) daca nu vrei sa risti o cadere destul de lunga si cam periculoasa. Nu stiu prea multi cataratori romani care sa aiba asemenea protectii, asa ca daca vrei neaparat sa urci traseul – pentru ca este foarte frumos si merita ! – da-mi un semn si ti le imprumut pe ale mele.

Numele traseului este scris la baza cu un Marker, iar intrarea in Fossil Crack se afla la vreo 5-6 m mai la dreapta.

scorpion
Traseul “The Scorpion”

3) The Fossil Crack (5c, 25 m) se numeste asa pentru ca la vreo 5 m de sol am observat un fragment de jumatate de metru dintr-un colt (de mamut ?) fosilizat. Traseul urmeaza o fisura evidenta, iar posibilitatile de asigurare sunt suficiente… dupa ce treci de primii sase metri de stanca cu aspect usor friabil in care nu poate fi montata nicio protectie.


In februarie am urcat in premiera inca un traseu de trad foarte frumos in sectorul E, care se numeste Pickpocket (6a+, 25 m). Linia incepe in stanga traseului Strashnia, pe care mai sus il traverseaza pana la un top cu un spit si o ancora chimica din traseul Iskushenie (sau se poate continua pe fisura din Strashnia 6b+, dar aceasta este echipata cu ancore)

De asemenea, am fost curios sa vad ce se ascunde sub iedera de pe diedrul de langa gardul manastirii (sectorul F, Sv. Troitsa, Veliko) si am descoperit un nou traseu de trad: Lazarus (6a), care desi are doar 15 m, ofera cateva pasaje foarte interesante. (Pentru coborare se foloseste regruparea tr. Sv Ap. Pavel aflata ceva mai sus, in stanga)


Alte trasee de trad pe care le-am urcat in premiera anul trecut in aceeasi zona sunt: Bay Azid (6a+, 25 m), care se afla in stanga tr. Bay Ali din sect. F al falezei Sveta Troitsa si doua linii aflate langa traseul Sv. Troitsa din sectorul E (la 10 m in dreapta traseului Sindero Luminoso).

Traseul Bay Azid, 6a+, 25 m
Traseul Bay Azid, 6a+, 25 m

Linia marcata cu galben in fotografia de mai jos are cam gradul 5b si este o varianta a primei lungimi dintr-un traseu existent (dar nu are pasaje comune cu aceasta). Traseul marcat cu rosu are gradul 6a, 30 m si se termina la ultima ancora chimica (top?) din traseul din dreapta (care cred ca este tr. Sveta Troitsa…) Ambele trasee pot fi urcate exclusiv cu protectii pasive (nuci si hex-uri) si cu cateva anouri pentru pietrele incastrate prin fisuri.

Crack-Vinkelata


Tot in primavara asta timpurie am “recidivat” si la Tabatchka, unde am urcat cu protectii mobile inca doua trasee noi (care se adauga celor doua trasee trad pe care le-am urcat in mai 2011).

Cele doua linii sunt pe o faleza aflata la cateva sute de metri in stanga zonei in care sunt cele mai multe dintre traseele de escalada, sunt destul de scurte (cca. 15 m), dar sunt foarte frumoase. (Coborarea se face de la o bucla cu maillon legata pe dupa un copacel.)

tabatchka
